Malo vina treba za gastro doživljaj, a kava je kiselija uz visoke tonove

Uključivanje svih pet osjetila ključ je stvaranja uspješnog gastro doživljaja, ističe Daniela Angelina Jelinčić, autorica knjige „Znanost i umjetnost doživljaja hrane“ u kojoj opisuje tehnike ekonomije doživljaja kao suvremenog pristupa izgradnji publike u gastronomiji, kulturi i turizmu te postizanja psihološkog zadovoljstva konzumenata. Načela stvaranja doživljaja predstavljaju se na primjeru hrane a „alati“ koji se pri tom koriste često su svojstveni umjetnosti i kulturi.

Sama boja tanjura neće, naravno, promijeniti okus hrane, ali može utjecati na percepciju njezina okusa

Tako će, primjerice, snažan utjecaj na doživljaj imati boja, oblik, simetrija, melodija, ritam, tonalitet, ljestvica, harmonija itd. I sama knjiga koncipirana je kao doživljajni proizvod. Osjet vida koristi se za ilustracije, naslovnica knjige čitatelja angažira osjetom dodira kroz taktilni dizajn, a QR kodovi i video isječci omogućuju preuzimanje glazbenog brojeva koji predstavljaju doživljaje. Miris i okus predstavljeni su kroz nekoliko autoričinih recepata koje čitatelj može sam spremiti i kreirati vlastiti gastro doživljaj.

Autorica navodi i kako vino izvrsno pristaje hrani, no pri ugodnom gastro doživljaju servira ga se malo. Kod nas se alkohol općenito smatra obaveznim “sastojkom” u kreaciji ugodnog doživljaja, no to je samo djelomično točno. Kod konzumacije alkohola ključan je neurotransmiter GABA koji kontrolira motoriku, vid i regulira tjeskobu. U prvoj fazi konzumiranja alkohola osjećamo sreću, u drugoj postajemo jako emotivni, u trećoj gubimo sjećanje, a u četvrtoj je mozak sveden na osnovne funkcije.

Koliko vino utječe na doživljaj hrane ovisi o pragu tolerancije pojedinog čovjeka na alkohol pa je to teško procijeniti

Otud uzrečica “mrtav pijan” ili u engleskom blind drunk. U tom smislu, za optimalan je doživljaj potrebno ostati u prvoj, eventualnoj drugoj fazi, no prag tolerancije vrlo je individualan pa je to teško procijeniti.

Što se tiče utjecaja boje na gastro doživljaj, Daniela Angelina Jelinčić prenosi rezultate istraživanja koje je pokazalo kako narančasta šalica poboljšava percepciju okusa tople čokolade koja se doima i slađom. Slično je i s jogurtom kad se jede bijelom žlicom. Sama boja tanjura neće, naravno, promijeniti okus hrane, ali može utjecati na percepciju njezina okusa. Potvrđuje to i studija koja je istraživala boju vina u percepciji njegova okusa. Poznavatelji vina su bijelo vino obojano crvenom bojom bez okusa i mirisa opisivali atributima za crveno!

Objašnjava i zašto djeca ne vole povrće. Imaju više okusnih pupoljaka nego odrasli pa konzumacijom zelenog povrća njegovu gorčinu realno osjećaju snažnije. Stoga, kad ih tjeramo da pojedu salatu, kelj ili brokulu, sjetimo se toga, jer ne rade to jer su zločesta ili žele proturječiti roditeljima nego je njihov osjet okusa uistinu osjetljiviji na gorko.

Na više od 200 stranica u knjizi je navedeno mnoštvo ostalih zanimljivih podataka o doživljajima hrane. Dr. sc. Daniela Angelina Jelinčić znanstvena je savjetnica u trajnom zvanju pri Institutu za razvoj i međunarodne odnose, knjigu je izdala nakladnička kuća Jesenski Turk, a cijena joj je 31,50 eura.