Panika u Champagnei: 11% pao izvoz, 7,2% prodaja u Francuskoj

Francuzi su prošle godine kupili oko 118 milijuna boca šampanjaca što je 7,2 posto manje nego 2023. i najmanje od 1985. Izvoz je pao još i više, za 10,89 posto, na 153,2 milijuna boca. Potražnja nije bila ovako slaba od 2002. godine, objavio je Decanter. Maxime Toubart, predsjednik Udruženja vinogradara Champagne, okrivio je za pad prodaje inflaciju i globalne sukobe, te gospodarsku i političku neizvjesnost na velikim tržištima poput Francuske i SAD-a.

Potrošnja vina pala je i na globalnoj razini. Prema Međunarodnoj organizaciji za lozu i vino (OIV) lani je bila najniža od 1997. OIV je za to okrivio inflaciju, koja je smanjila kupovnu moć potrošača, ali konzumacija vina pala je i zbog sve više priča kako ipak može loše utjecati na zdravlje. Neki proizvođači šampanjca ipak su i dalje optimistični.

U manje povoljnim vremenima trebamo se pripremiti za budućnost, ostvariti planove za održivi razvoj te privući nova tržišta i nove potrošače. Champagne ima čvrst organizacijski model i to jača povjerenje u budućnost, rekao je David Chatillon, predsjednik udruženja proizvođača Union des Maison de Champagne.

Koliko su okrenuti sami prema sebi, proizvođači šampanjaca pokazuju i naprosto napadnim izbjegavanjem spominjanja najvećeg tržišnog rivala Prosecca. Kvaliteta, jasno, nije usporediva, ali brojke su nemilosrdne: između 2021. i 2023. prodaja šampanjaca pala je sedam posto, a Prosecca porasla pet. Istovremeno raste i prodaja engleskih pjenušaca.

Brojke možda nisu velike, ali postoci jesu: 2024. godine je vinarija Chapel Down prodala 25 posto više pjenušaca nego 2022. A njihov najjeftiniji pjenušac stoji 20-ak funta. Poput najjeftinijih šampanjaca. Prodaja engleskih pjenušaca općenito u posljedje vrijeme raste i više od 10 posto na godinu.