Vina su poput ljudi, treba znati prije polaska u Školu vina Bakhova sina

Duesseldorf, DEU, 16.03.2008. Mit dem Slogan `To another great year! begruesst die ProWein 2008 vom 16. bis 18. Maerz die internationale Wein- und Spirituosenbranche in Duesseldorf. ueber 3.109 Aussteller aus 46 Laendern erwarten 30.000 Besucher aus aller Welt zur Leitmesse fuer Weine und Spirituosen. Im Fokus stehen unter anderem Themen wie Bioweine, leichte Weissweine mit geringem Alkoholgehalt und Cocktails im Cuisine Style. photo: Rene Tillmann / Messe Duesseldorf [ copyright Rene Tillmann, Pressefotos, Carl-Sonnenschein-Str. 45, D-40468 D u e s s e l d o r f, Tel.: +49-211-4350126, www.renetillmann.com; exploitation right Messe Duesseldorf, Messeplatz, D-40474 D u e s s e l d o r f, www.messe-duesseldorf.de; eine honorarfreie Nutzung des Bildes ist nur fuer journalistische Berichterstattung, bei vollstaendiger Namensnennung Foto: Rene Tillmann / Messe Duesseldorf (gem. Par. 13 UrhG) und Beleg moeglich; Verwendung ausserhalb journalistischer Zwecke nur nach schriftlicher Vereinbarung, soweit nicht ausdruecklich vermerkt werden keine Persoenlichkeits-, Eigentums-, Kunst- oder Markenrechte eingeraeumt. Die Einholung dieser Rechte obliegt dem Nutzer; Jede Weitergabe des Bildes an Dritte ohne Genehmigung ist untersagt | Any usage and publication only for editorial use, commercial use and advertising only after agreement. Mandatory credit must read: photo by Rene Tillmann / Messe Duesseldorf]

Knjiga Škola vina Bakhova sina objavljena je 2016. i rasprodana. U posebnoj kolumni portala vinskiklub.hr objavljivat ćemo sljedećih mjeseci poglavlja od prvog razreda osnovne škole do “doktorata” pa i završni tekst Vina su poput ljudi kao završnim razmišljanjem. Isti naslov ima i ovaj uvod:

Nekima su suha vina muška, a ona slađa ženska. Posebna su kategorija ljubitelji pjenušavih vina. Njih uglavnom ne razumiju oni kojima su mirna vina draža. Boja, slatkoća i perlanje ili neperlanje najočiglednije su razlike među vinima, no dijeliti ih samo po njima pogrešno je kao i dijeliti ljude po boji kože, frizuri, odjeći, onome što se vidi na prvi pogled. Vina su poput ljudi, svako ima karakter i po njemu ih treba prihvaćati ili ne prihvaćati. Odlično su to prikazali u Champagnei gdje se ta najcjenjenija pjenušava vina rade od tri svima znane dopuštene sorte i ponekoj lokalnoj, mogu biti bijeli ili ružičasti i ne smiju biti slatki nego suhi, jače suhi ili sasvim suhi kakvi su oni bez grama neprovrelog šećera.

Šampanjce u Champagnei ne dijele po boji, nego po karakteru pa postoje oni s duhom ili tijelom te srcem ili dušom

U tim strogim okvirima podijelili su ih u četiri kategorije. Šampanjci s duhom su bijela pjenušava vina samo od bijeloga grožđa, najčešće chardonnaya, ili je bijeloga grožđa u njima najviše. Piju se kao aperitivi, a pristaju i uz kamenice ili mariniranu sirovu ribu.

U šampanjcima s tijelom dominiraju crvene sorte grožđa, crni pinot i mlinarski pinot, ali boja im je svejedno bijela. Piju se uz najfinije rakove, dimljenog lososa, perad ili mesna jela s gljivama.

Šampanjci sa srcem sličnog su sastava poput onih s tijelom, ali odležaniji. Često su ružičasti, a u pravilu imaju oznaku godišta, dakle proizvode se samo u dobrim godinama. Preporučuju ih uz jela od pačjeg i gusjeg mesa.

Šampanjce s dušom rade samo u najboljim godinama i od najboljega grožđa, a piju se s najboljim prijateljima. U njih spadaju Dom Perignon, Dom Ruinart, Bollinger R.D., Krug, Perrier-Jouet Fleur de Champagne. Louis Roederer Cristal…i ne treba im hrana. Sami su sebi dovoljni.

Mirna vina sa srcem proizvode kao crvena i kad je riječ o bijelima, dakle namakanjem kožica bobica u njihovu soku

I mirna se vina mogu tako podijeliti. Bijela, niskoalkoholna vina s izraženijim, ali ugodnim kiselinama, te ružičasta lagana vina namijenjena potrošnji do sljedeće berbe vina su s duhom. Piju se prije jela ili uz lagana predjela.

Za jača bijela vina često se i kaže da imaju čvrsto tijelo pa ih se može zvati vinima s tijelom, a u tu kategoriju spadaju i alkoholom i ekstraktom nježnija crvena vina. To su vina za topla predjela, ribu, morske plodove ili bijelo meso.

Vina sa srcem proizvode se tehnologijom za crvena vina i kad je riječ o bijelima, dakle maceracijom, odnosno namakanjem kožica bobica u njihovu soku. Poslužuju se uz ozbiljnija mesna jela, a blagotvorna su za zdravlje zato što tijekom vrenja u vino prelaze antioksidansi koji sprečavaju bolesti i produljuju život.

Vina s dušom su, poput najslavnijih šampanjaca, ono najbolje što vinski svijet nudi. U pravilu odležana između nekoliko godina i nekoliko desetljeća, to su vina kojima ne treba posebna hrana, koja su sama sebi dovoljna, koja se piju samo u biranim društvima najvećih ljubavi ili najboljih prijatelja, a mogu i sama biti dovoljno društvo.

Karakteri: sangvinicima pristaju vina s duhom flegmaticima s tijelom, kolericima sa srcem, a melankolicima s dušom

Ljudi se, prema temperamentu, dijele na sangvinike, flegmatike, melankolike i kolerike, a u te kategorije mogu se svrstati i vina. Sangvinici su vesele i kreativne naravi i gledaju svijet s vedre strane. Poput vina s duhom koja brzo osvajaju, svježa su i brzo se i lako dopadnu. No, površna su pa se brzo i zaborave.

Flegmatični ljudi ističu se u profesijama u kojima je bitno ostati miran pod pritiskom. Nije ih lako uvrijediti ili razgnjeviti, ali u njihovu govoru nema puno strasti. Na njih se može osloniti, no pomalo su dosadni. Kao i vina s tijelom. Čvrsta i snažna, pouzdano nude opojnost koju vino mora pružati, ali malo je novih svijetova u koje će povesti onoga tko ih pije.

Kolerici su energični, poduzetni i prodorni, samouvjereni su i s lakoćom preuzimaju brigu o ljudima i situacijama. Tako i vina sa srcem djeluju izravno i brzo, okrjepljuju, velikodušna su i moćna, a ta im moć godi, ona se iskazuju boljima kad se natječu s drugim vinima, rascvjetaju se kraj konkurencije i ne dopuštaju sumnju u svoje kvalitete. Kolerika je bilo među najvećim vođama i najvećim vojskovođama, ali i najvećim diktatorima. I vina sa srcem često su ambivalentna. Osvajaju, ali i isključuju druga.

Vino ima osobine sorte, tla na kojem trsje raste, klime u kojoj grožđe zrije te čovjeka koji nad njim bdije

Melankolični ljudi, pak, cijene ideale. Veliki pisci, pjesnici, umjetnici i skladatelji bili su ovoga temperamenta. Oni toliko čeznu za nebom da ih ništa na zemlji ne može zadovoljiti. Ništa osim vina s dušom, najboljih vina koja odražavaju terroir u punom smislu te riječi. Taj terroir je najvažnija odrednica vina. Sadrži sve osobine sorte kao osnovne sirovine s manama i vrlinama, tla na kojem trsje raste, klime pod kojom je grožđe sazrijevalo te čovjeka koji je bdio nad vinogradom i podrumom.

Izgleda komplicirano i, treba priznati, komplicirano je. Poput ljudi. Da bih to barem malo pojednostavio, u sljedećih 20-ak poglavlja pokušat ću objasniti zašto je vino najsloženiji i najljepši proizvod koji čovjek i priroda zajedno rade. Počet ću stvarajući opću sliku o vinu u četiri nastavka, kao u razrednoj nastavi u nižim razredima osnovne škole, a nastaviti ozbiljnijom analizom po segmentima vinskog svijeta kako se to radi u predmetnoj nastavi tijekom viših razreda. Slijedit će srednja škola, fakultet, magisterij, doktorat… I nakon čitanja prisjetite se lijepih trenutaka provedenih u vinskom društvu. Zbog njih se vino i pije. U zdravlje…