Otvaranje vina satima prije posluživanja, posluživanje u čašama na stalku, gledanje, mirisanje, zadržavanje u ustima prije gutanja… To su rituali ljudi posvećenih vinu koje mnogi drugi smatraju snobizmom.
Vino je strast
No, nije li snobizam i plaćanje 2000 eura za torbicu u kojoj je nered isti kao i u onoj za 20. Nije li snobizam dati 200.000 eura za automobil koji se smije voziti jednako brzo kao i onaj za 20.000.
I dok mi strast za praćenjem mode nikad nije bilo jasna, opsjednutost automobilima razumijem. Prije tridesetak godina podjednako sam uživao u testiranju automobila i kušanju vina.
Vino je glazba
Zvuk nekih motora znao me podsjetiti na glazbu, ali tonovi i akordi iz vinskih čaša bili su ugodniji. I sve učestaliji i zahtjevniji za slušanje. Svako je vino otvaralo novi svijet kao što ga otvara i svaka izvedba neke skladbe.
I iskristalizirali su se najbolji vinski skladatelji. Svaka sorta sklada drukčije skladbe, koje svaki vinar svira na svoj način. Rajnski rizling može se usporediti s Wolfgangom Amadeusom Mozartom.
Vino je izazov
Gotovo sva djela djeluju lepršavo i lagano, neopterećeno, vedro kad se slušaju, no veliki su izazov za one koji ih izvode. Lako je odsvirati note, ali iznimno teško pravilno ih frazirati i stilski oblikovati. Kao i rizling.
Svaki enolog će od njega napraviti lepršavo i lagano, neopterećeno, vedro vino, no strašno puno znanja, iskustva i strasti treba da bi to vino bilo i veliko. Mozart je pred svoj kraj, a umro je već u 35. godini, skladao najveća djela.
Vino je zahtjevno
Zahtjevnija za slušanje, prepuna mučnih emocija, ali genijalna djela. Tako i zreli rizling traži puno znanja o vinu kako bi se prihvatili neobični mirisi koji nastaju u boci.
Crni pinot je, pak, Joseph-Maurice Ravel vinske glazbe. Glazba ovog baskijsko-francuskog skladatelja i klavirista je suptilna, bogata i oštra, a takva su i vina od najdelikatnije crne sorte.
Vino se mijenja
Ravelove skladbe, posebno one pisane za glasovir, zahtijevaju veliku vještinu izvođača, a crni pinot traži jako puno znanja vinogradara i vinara. Malo je kod te burgundijske sorte prosječnih vina. Ili su izvrsna ili za proliti.
Cabernet sauvignon je Richard Strauss. Truba u “Tako je govorio Zaratustra” polako postaje glasnija i vrhunac dostiže udarcima timpana. Razvija se kao i mirisi zrelog caberneta.
Vino je glasno
Isprva su zatomljeni, treba izvrtjeti čašu da bi se prvi osjetio, kao što se i truba ne čuje na početku filma “2001.: Odiseja u svemiru”. Potom se crno voće, začini i koža počinju nadopunjavati mahnito, poput majmuna koji lupa po kostima.
Chardonnay je vinska inačica “Peer Gyntha”, suite koju je Edvard Grieg skladao za istoimeni dramski spjev u pet činova Henrika Ibsena.
Vino je radost i tuga
U različitim izvedbama, i s različitih krajeva svijeta, chardonnay nam daje koračnice i tužaljke, plesove i preludije, trolove i lijepe žene, oluje i vjenčanja, kolijevke i duhove, gotovo sve scene Ibsenove drame.
Od hrvatskih sorata, plavac mali je Richard Wagner. Kao što je genijalni Nijemac glazbu stvarao prema svojim viđenjima tekstova koje treba pjevati i scenskog izričaja, tako plavac u svakoj čaši odražava ludi ritam sunca i vjetra pod čijim udarima raste.
Vino je snaga
Iskazuje i snagu, suhim mirisima kamena sa surovih padina, ugodnom vlagom onoga s dna mora te slašću koju je bobicama dalo Sunce.
Graševina je među sortama Giuseppe Verdi. On je napisao 28 opera različitih raspoloženja, a graševina nudi najmanje toliko stilova vina.
Vino je snobizam? Neka je!
Malvazija, pak, neizostavna je u svakoj vinskoj karti, kao što “Madam Butterfly”, “Tosca” i “La Bohème” Giacoma Puccinija moraju biti na repertoaru najvećih opernih kuća. Pa, ako je to snobizam, neka je.
Naslovna fotografija: Marius Muresan on Unsplash